Zakwaszanie organizmu - o co właściwie chodzi?

W internecie można znaleźć mnóstwo informacji odnośnie produktów, które niejako mają alkalizować (zakwaszać) organizm lub dietę zakwaszająca, która ma uchronić przed powstawaniem licznych chorób i sprawić, że nasze samopoczucie „wzrośnie” . Bo przecież brak energii, bóle głowy, uczucie zmęczenia pogorszenie stanu skóry, włosów czy paznokci to bardzo częste objawy, które możecie wyczytać na portalach internetowych i forach. A ta lista jest najczęściej jeszcze dłuższa i z pewnością, każdy z nas znalazłby na niej objawy, które są typowe również dla niego. Czy zakwaszanie organizmu naprawdę istnieje?

 

Zakwaszenie organizmu – o co właściwie chodzi?

 

Mówiąc o zakwaszaniu organizmu, mamy na myśli, że w naszym ciele następuje obniżenie pH. Jeżeli mamy na myśli pH krwi to musimy wiedzieć, że jego prawidłowa wartość w organizmie jest ściśle określona i wynosi 7,35 – 7,45 [1]. Roztwory o pH mniejszym niż 7,0 mają charakter kwasowy, natomiast o pH większym niż 7,0 charakteryzują odczyn zasadowy. Wobec tego możemy wywnioskować, że pH naszej krwi jest lekko zasadowy. I dla naszego organizmu jest to priorytet, ponieważ tylko w tej skali mogą powstawać wszystkie reakcje biochemiczne, które są niezbędne do zachowania funkcji życiowych.

 

Ten priorytet jest bardzo ważny, ponieważ zachowanie odpowiedniego pH krwi, jest zależne od działania układów buforowych w organizmie oraz od mechanizmów regulujących, które odpowiadają za wentylację płuc bądź nerek. Znaczenie w tym procesie również ma układ pokarmowy oraz już w nieco mniejszym stopniu układ kostny. Nasz organizm sam dba o zachowanie odpowiedniego pH, gdyż jakiekolwiek jego obniżenie może doprowadzić do kwasicy metabolicznej (nie ma to nic wspólnego z zakwaszeniem), która jest stanem zagrożenia życia. Przyczyną kwasicy metabolicznej jest kwasica ketonowa ( ma związek z cukrzycą – najczęściej typu 1 lub długotrwałym obniżeniem węglowodanów w diecie), niedotlenienie, alkoholizm, w przebiegu chorób nerek na skutek utraty wydalania jonów wodorowych, zatrucia niektórymi substancjami [1]. Odpowiadając na pytanie – nie ma możliwości, aby do zakwaszenia organizmu doprowadzić tylko poprzez wprowadzenie diety bogatej w produkty kwasotwórcze.

 

Produkty kwasotwórcze i zasadotwórcze

 

W naszej diecie występują makroskładniki pokarmowe (białka, tłuszcze, węglowodany), witaminy oraz składniki mineralne. Każdy z tych składników jest metabolizowany – białka rozkładają się do aminokwasów, tłuszcze do kwasów tłuszczowych natomiast węglowodany do cukrów prostych. Zarówno witaminy jak i składniki mineralne również są metabolizowane i podczas ulegania przemian mogą wykazywać działanie zasadotwórcze jak i kwasotwórcze. Działanie kwasotwórcze następuje w momencie połączenia jonów wapnia z wodą a zasadotwórcze, gdy podczas takiego połączenia powstaje jon wodorotlenowy.

 

Pierwiastki kwasotwórcze:

► fosfor, siarka, chlor

 

Pierwiastki zasadotwórcze:

► wapń, sód, potas, magnez

 

Jednak, jeżeli w ciągu Waszego życia, w diecie występowały głównie składniki kwasotwórcze, to i tak nie jesteście w stanie zakwasić swojej krwi. Tak, samo może to dotyczyć również można list produktów znalezionych w internecie, które mają działanie kwasotwórcze i zasadotwórcze. I tak jak pisałam wyżej, to faktycznie niektóre pierwiastki mogą być bogate w takie działanie, jednak spożywając taki produkt nie będzie miał wpływu na szkodliwość dla naszego organizmu.

Objawów odnośnie stosowania diety zakwaszającej może być wiele i część z nich wypisałam na samym początku tego artykułu. Jednak warto szerzej otworzyć oczy i zobaczyć, że na liście produktów zakwaszających jest sporo takich, które są przetworzone i nie polecane do spożywania w codziennej diecie. Są one przepełnione cukrem, tłuszczem trans i solą. Więc nic dziwnego, że nawet spożywając takie produkty codziennie, może nagle pogorszyć się stan naszego zdrowia czy cery. I wcale nie będzie to wynikało z wpływu stosowania diety zakwaszającej a z produktów, które są uwzględnione na tej liście oraz zarówno te produkty jak i dieta nie będą miały wpływu na pH krwi tylko na nasze zdrowie.

Podsumowanie

Zakwaszenie organizmu, które wynika z nieprawidłowego sposobu odżywiania, charakteryzujące się niską podażą zarówno warzyw jak i owoców oraz spożyciem wysoko przetworzonych produktów może przyczyniać się do występowania problemów zdrowotnych. Dlatego warto podkreślić, że wpływ na konsekwencje zdrowotne związane z nieprawidłowym odżywianiem ma wiele czynników, a nie sam wskaźnik pH płynów ustrojowych. Niewątpliwie najrozsądniejszym podejściem w trosce o utrzymanie zdrowego i racjonalnego sposobu żywienia jest prowadzenie zdrowego stylu życia w oparciu o najnowsze zalecenia żywieniowe a nie uleganie chwilowym modom żywieniowym i treściom o wątpliwej wartości merytorycznej.

1. Wydro D.: Nutraceutyki XXI wieku – Cellfood. Medycyna Przeciwstarzeniowa, 2016: 61–70

2. Badowska-Kozakiewicz A.M.: Patofizjologia człowieka; PZWL, Warszawa 2013.

3. Biochemia Harpera. Murray RK, Granner DK, Mayes PA, Rodwell VW. PZWL, Warszawa
2004.

 

 

Zostaw komentarz do tego wpisu