Jak nie przytyć w Święta? - poradnik co jeść, aby utrzymać efekty diety redukcyjnej

Jesteś na diecie odchudzającej lub starasz się utrzymać efekty? Zauważyłeś/aś, że kilogramy i centymetry zaczęły spadać a ubrania, które do tej pory były za małe, zaczęły pasować. W końcu czujesz się lepiej a wzdęcia, zaparcia i gazy ustąpiły. Masz więcej energii, czujesz się lekko, wychodzisz na spacery i zwiększyłaś/eś aktywność fizyczną. Planujesz wakacje i udanie się do sklepu po nowy strój bikini. Jednak pojawia się mała przeszkoda na drodze do celu – 3 lub 2 dni Świąt. Czy będąc na diecie musisz rezygnować ze świątecznych dań? Jak przetrwać Święta, aby nie zaprzepaścić wypracowanych efektów? Temat odnośnie diety w Święta pojawia się dwa razy w ciągu roku. Raz na Boże Narodzenie i na Wielkanoc. Dlatego postanowiłam stworzyć kompleksowy poradnik, dzięki któremu będziesz mógł/mogła poradzić sobie będąc na diecie podczas Świąt.

 

1. Przygotuj się

Jesteś na diecie, ale wiesz, że w podczas Świąt pewnie i tak czeka Cię spora ilość nadprogramowych kalorii. Warto pomyśleć nad zrobieniem sobie miejsca na nie wcześniej. Został tydzień do Świąt? Zacznij każdego dnia, jaki pozostał do Świąt odejmować dodatkowe kalorie z diety lub zwiększ aktywność fizyczną w ciągu dnia. Dzięki temu, wypracujesz sobie dość dobry ujemny bilans kaloryczny, który bez wyrzutów sumienia będziesz mógł/a wypełnić świątecznymi smakołykami. Wtedy na pewno lepiej też się poczujesz podczas Świąt – zjesz swoje ulubione potrawy, a po Świętach będziesz mieć pewność, że sylwetka na tym nie ucierpiała.

2. Okres przedświąteczny

Aby faktycznie przytyć w Święta, masa ciała musiałaby wzrosnąć o 1 kg, czyli w rezultacie musielibyśmy przekroczyć zapotrzebowanie o 7000 kalorii. I właściwie w jeden dzień tak naprawdę ciężko jest to do zrealizowania, jednak w perspektywie kilku dni już jest łatwiej to osiągnąć. O czym dokładnie piszę? Chodzi tak naprawdę o okres przedświąteczny. Jeżeli u nas Święta rozpoczynają się w Wielką Sobotę i kończą w Lany Poniedziałek to na spokojnie możemy próbować świątecznych potraw – oczywiście z umiarem. Problem pojawia się, gdy nasze świętowanie rozpoczynamy kilka tygodni wcześniej a kończymy w momencie zjedzenia poświątecznych przysmaków. I biorąc pod uwagę, że dania świąteczne mogą być kaloryczne, to spożycie 7000 kalorii nie będzie stanowiło problemu. Jeżeli do Świąt zostało jeszcze trochę czasu a Ty jesteś w trakcie pieczenia ciasta, to przypomnij sobie kultowe słowa „zostaw, to na Święta”.

3. Znajdź umiar

Święta to okres, kiedy powinniśmy celebrować ten czas w rodzinnym gronie, a nie skupiać się na jedzeniu i wyliczaniu sobie kto ile zjadł kawałków ciasta, a następnie zdając sobie sprawę, że ledwo możemy wstać od stołu. Ważniejsze jest skosztowanie świątecznych dań, niż objadanie się nimi „na zapas”. Staraj się jeść małe porcje, kosztować je i smakować. Zarówno przejedzenie jak i odmówienie sobie smakołyków, może spowodować zepsucie świątecznej atmosfery, co niekorzystnie odbije się na samopoczuciu i sylwetce, dlatego tak ważne jest zachowanie umiaru.

4. Zdrowy rozsądek

Zdecydowanie większy wpływ na naszą sylwetkę ma 360 dni w roku niż 3 dni Śwąt Bożego Narodzenia i 2 dni Wielkanocy. Jeśli przez cały rok utrzymujesz zdrowe nawyki żywieniowe i pracujesz nad swoją sylwetką i lepszym samopoczuciem to dwa dni świątecznego jedzenia, nie sprawią, że nagle Twoje obwody wrócą do stanu przed odchudzaniem. Tak naprawdę to od Ciebie zależy ile zjesz i czy przytyjesz podczas Świąt.

5. Ćwicz asertywność

Święta to okres, kiedy przez większą część dnia siedzimy przy stole zajęci rozmowami i namawianiem przez resztę członków rodziny do spróbowania sałatki, sernika czy skosztowaniu domowej nalewki. Zaczniesz się pewnie zastanawiać, czego jeszcze nie skosztowałeś/aś z potraw świątecznych zamiast pomyśleć ile tak naprawdę już zjadłeś/aś. Jak w takim razie się powstrzymać? Przypomnij sobie – jeśli zaplanowałaś/eś, że zjesz tylko kawałek ciasta i sałatkę to się tego trzymaj. Nie daj się namówić na coś, czego tak naprawdę nie chcesz. W Święta wiele osób może Ci wmawiać, że nie potrzebujesz diety, że przecież są Święta a tak naprawdę mogą sobie nie zdawać sprawy, że tu nie chodzi tylko o dietę redukcyjną a o kwestie zdrowotne.

6.Ruch to zdrowie

Nie siedź cały dzień przy stole. Wyjdź na spacer, podaj do stołu. Poruszaj się trochę, dzięki temu lepiej strawisz świąteczne przysmaki.

7.Co zrobić, jak zostanie jedzenie po Świętach

Dobrym sposobem z poradzeniem sobie z jedzeniem po Świętach jest mrożenie, jednak może się okazać, że nie wszystko zmieścimy do zamrażarki a przez kolejne dni pasuje też coś zjeść. Wobec tego najlepiej będzie jak śniadanie i podwieczorek zjesz według tego co masz zaplanowane w diecie. Staraj się wybierać ryby, mięso czy warzywa i skomponuj swój dzień diety w taki sposób, aby za bardzo nie odbiegał od tego przed Świętami.

 

 

 

 

Zostaw komentarz do tego wpisu