Dieta w restauracji – jak jeść, aby zachować efekty odchudzania?

Żyjemy coraz szybciej i mamy zdecydowanie mniej wolnego czasu, zwłaszcza na spędzanie go w kuchni. Często decydujemy się na wyjścia do restauracji, zjedzenie na mieście lub zamówienie jedzenia do domu poprzez portale. Jedzenie na mieście, może okazać się dość problematyczne dla każdego, kto jest na redukcji lub z niej zaczyna wychodzić. Posiłki w restauracjach kojarzą nam się z dużą ilością kalorii, które mogą zaprzepaścić długie miesiące naszej walki z nadprogramowymi kilogramami czy lepszym samopoczuciem. Czy taki rodzaj odżywiania się ma szansę wpłynąć pozytywnie na utrzymanie efektów diety? Tak, jednak należy dokonywać świadomie wyborów, w zależności od założonego przez nas celu.

 

Powód, dlaczego decydujesz się zjeść na mieście?

 

Tak, jak pisałam na początku, warto się zastanowić, z jakiego powodu decydujemy się zjeść na mieście. Możemy rozróżnić dwie takie sytuacje.

Pierwszą z nich może być sytuacja, kiedy to codziennie przygotowujemy posiłki w domu, jemy zdrowo a wyjście do restauracji jest jedynie okazjonalne. Wtedy, warto zwrócić uwagę na to, czy przypadkiem w momencie wyjścia na miasto, nie poczujemy luzu odnośnie diety i nie zaczniemy sobie pozwalać na małe grzeszki. Przy okazjonalnych wyjściach Twój wybór w restauracji powinien być jak najbardziej zbliżony do codziennego przygotowywania posiłków w domu.

Drugą sytuacją może być to, że pracujemy do późnych godzin w biurze i nie mamy czasu ugotować posiłków lub nie mamy opcji podgrzania ich w pracy. W związku z tym jedzenie na mieście należy do naszej codziennej diety. Przy wyborze posiłków, zdecydowanie powinniśmy się kierować, tym aby były szybkie i sycące, a jednocześnie zdrowe i dawały poczucie zbilansowanej diety.

Jedzenie na mieście – jak dokonać dobrych wyborów i jakie dania najlepiej wybierać?

 

To właśnie jedząc na mieście czyha na nas najwięcej pułapek - nie posiadamy informacji odnośnie ilości kalorii w potrawach czy składnikach odżywczych. Mamy dostęp do sosów, które według nas mogą okazać się niewinne, a rzeczywistości potrafią dodać do posiłku nawet 300 kalorii. Pojawiały się pytania „w jaki sposób mogę się dowiedzieć ile dany posiłek ma kalorii i czy mogę go wybrać będąc na diecie” - niestety nie jesteśmy w stanie dowiedzieć się ile kalorii mają wszystkie dania, jednak możemy sami ocenić, że grillowana pierś z kurczaka z gotowanymi ziemniakami i surówką będzie zdecydowanie lepszym wyborem niż kotlet z frytkami. Dodatkowo, kucharze strzegą informacji o swoich popisowych daniach. Jednak, klient ma zawsze prawo otrzymać informacje o serwowanym posiłku i naprawdę warto dopytywać. Poniżej kilka rad, których warto się trzymać:

  • Wybierając sałatkę, poproś o otrzymanie sosu osobno, dzięki temu Ty będziesz miał/a kontrolę nad ilością sosu  i kalorii w Twoim daniu.

  • Bardzo pomocną opcją może okazać się korzystanie z tak zwanych happy hours, dań dnia, lunch time lub „szef kuchni poleca”. Są to oferty dedykowane jedynie w wybranych godzinach w ciągu dnia, zazwyczaj w mniejszych cenach niż normalnie. Wybierając np. danie dnia możesz mieć pewność, że restauracja właśnie w tym dniu przygotowała ten posiłek, jednak dla upewnienia się, czy jest on świeży – najlepiej zapytaj.

  • Jeśli menu zawiera bardzo dużo dań głównych i jest naprawdę ogromny rozstrzał to.. zacznij od zamówienia zupy. Zwróć, jednak uwagę czy przypadkiem nie jest ona zagęszczana mąką i śmietaną. Osobiście najczęściej w restauracji zamawiam zupy krem, dzięki temu mogę mieć pewność, że do ich przygotowania na pewno zostało przeznaczonych bardzo dużo warzyw.

  • Jest naprawdę obecnie wiele restauracji, które podążają za nurtem zdrowego odżywiania i nie jest ciężko wybrać zdrowe główne danie. Zazwyczaj w karcie znajdziesz chude mięso bez panierki lub pieczoną rybę. Coraz więcej restauracji w swojej ofercie ma makarony pełnoziarniste lub razowe (dodatkowo robione samodzielnie). Takie trzy najbezpieczniejsze produkty, na które osobiście zawsze zwracam w restauracji uwagę to: ryby, makarony, mięso. Wtedy jest łatwo wliczyć takie danie w bilans energetyczny i dzięki temu wiem, że mój wybór nie będzie za bardzo odbiegał od codziennej diety.

  • Zastanów się na ile jesteś głodny/a i zapytaj o porcję. Chociaż, obecnie coraz więcej restauracji podaje już w menu odnośnie gramatury danego produktu np. możesz wybrać gramaturę swojego steku. Jednak w niektórych restauracjach jest wielka niewiadoma i naprawdę porcje są ogromne, przed wybraniem się na miasto warto wcześniej sprawdzić restaurację w Googlach, na Instagramie czy Facebooku. Jeżeli wiecie, że nie zjecie całej porcji to warto zapytać czy jest możliwość zabrania reszty na wynos.

Wybierając się do restauracji polecam o wszystko pytać. Jeżeli przewertujesz kartę menu i zdecydujesz się na danie a okaże się, że nie tego oczekiwałeś/aś to może Ci to zepsuć humor i wpłynąć na resztę dnia czy wieczoru. Nie bój się zasięgnąć informacji o to czy zupa jest zaprawiana lub czy danie jest mocno wysmażone. Zapytaj kelnera jakie danie poleca i czy jest ono łatwostrawne, jednak pamiętaj, że . Kelnerzy chętnie starają się pomóc i zazwyczaj doradzą tak jak potrafią najlepiej, poza tym to oni najczęściej mają kontakt z kuchnią i wydawanymi oraz przygotowywanymi posiłkami.

Te miejsca warto omijać:

• Przy wchodzeniu do restauracji uderza Cię zapach starego tłuszczu lub nieprzyjemnie pachnie

• Bary szybkiej obsługi, restauracje typu fast food, typowe pizzerie (lepiej już wybrać się do restauracji np. włoskiej i wtedy ma się świadomość, że składniki będą naprawdę dobrej jakości)

• Sklepy lub budki oferujące gotowe kanapki na gorąco (ich skład to najczęściej tablica Mendelejewa)

Jeśli wiesz, że będziesz dłużej poza domem to się na to przygotuj – śniadanie zjedz najlepiej w domu przed wyjściem, na obiad wybierz się na miasto i zadbaj, o to żeby przekąski mieć zawsze przy sobie. Owoce czy kanapkę w każdym momencie możesz zabrać ze sobą, tak samo batonika z dobrym składem, orzechy czy jogurt naturalny. Przygotowanie takich przekąsek to dosłownie kilka minut a przy tym pozwoli Ci na utrzymanie regularności przy posiłkach.

Jak wybrać odpowiednią restaurację?

 

Jeżeli wybierasz się w większym gronie, to najlepiej jak popytasz o opinie wśród znajomych odnośnie danej restauracji. Wybieraj też lokale w których znajduje się krótka karta dań, ponieważ wtedy może być gwarancja otrzymania świeżego dania. Bardzo długie i rozbudowanae menu, może sugerować, że w restauracji część dań jest przygotowywana wcześniej a następnie mrożona. Dobrą również opcją po wejściu do lokalu jest wzrokowe przeglądniecie sali – jeżeli jest dużo gości w restauracji to możesz mieć pewność, że warto wejść, bo jest dobre i świeże jedzenie. Jeszcze jednym plusem niektórych lokali jest otwarta kuchnia, dzięki temu siadając blisko miejsca tworzenia dań możemy zaobserwować jak one powstają i czy są przygotowywane w czysty sposób poprzedzony nienaganną organizacją. Bardzo często zawartość składników odżywczych i kalorii danego lokalu zamieszczana jest na stronie internetowej, więc jeśli chcecie się wybrać okazjonalnie do restauracji to warto wcześniej sprawdzić. 

 

Jakie Wy macie sposoby radzenia sobie podczas diety w restauracji? Zapraszam do podzielenia się z nimi w komentarzach :). 

Zostaw komentarz do tego wpisu